fredag 6 april 2012

Mwanza 16.1 - 26.2 2012


Undertecknad var i januari-februari nere i Mwanza för att planera verksamheten och jobba tillsammans med Ni Hekima Pekee. Dagen innan jag for fick jag glädjebesked från Utrikesministeriet att jag beviljats resebidrag.
Anlände måndagen den 16.1, efter en 17 timmars bussfärd, till Mwanza från Nairobi. Och på tisdag morgon inledde vi arbetet på Ni Hekima Pekees kontor. Egentligen hade vår partnerförening redan inlett jobbet då jag kom, då 15 par skor, 15 skoluniformer, 15 skolväskor redan var under tillverkning.
Mwembe r.f skickade ner pengar till Ni Hekima Pekees konto en vecka före jag anlände. Under den veckan har Onesmo Kajuna och frivilliga socialarbetaren Monica besökt 9 familjer på nytt i Butimba och utvärderat situationen, specifikt på Kambarage Street. De avgör vilka familjer som är i mest behov av stöd. Det finns 8 gator till i Butimba som ännu inte utretts över antalet barn som inte går i skola. Behov av stöd finns antagligen även där
Vi besökte skomakaren, på bilden t.v,  och skräddaren i Butimba. Genom att använda oss av lokala företagare i Butimba stöder vi också samhället / Lena Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar