onsdag 10 september 2014

Teaterarbetet fortsätter i Tambukareliskolan


Här kan du följa med hur det går med drama- och teaterarbetet bland barn som Mwembe stöder till skolgång i Tanzania!
Heini Rautoma heter jag som för tillfället befinner mig i Mwanza vid den stora vackra Victoriasjön. Jag kommer att volontärarbeta har i tre månader fram till november.
Jag studerar drama och teater vid Yrkeshögskolan Novia i Vasa och gör ett dramaprojekt med barnen i Tambukareli primary school som min praktik. Nu är det en vecka sedan jag damp ner i Tanzanias näst största stad, så arbetet är riktigt i startgroparna. Polepole, långsamt, steg för steg, ska vi bygga upp rutiner med barnen.
Redan hemma i Finland kan det vara svart att förklara vad en dramainstruktör gör. Leker lekar med barnen, skådespelar, regisserar? Ja, en dramainstruktör kan jobba med både ”vanlig” teater och olika sorters grupp-projekt. Men vad har en finlandssvensk dramainstruktör i Afrika att skaffa?
(Bilden: Heini med NIHEPs lokala volontärer Jaqueline, Onesphory samt en av skolans elever som ville vara med)
Målet är att få upp självförtroendet hos barnen och få dem att inse sina talanger. Mitt arbete fortsätter på det som Miro Jerohin började med för ett knappt år sen, då han arbetade med drama och satte upp en föreställning med barnen. Vi ska antagligen sätta upp en föreställning i november.
Att få någon som helst, barn eller vuxen, att förstå poängen med dramapedagogik kommer att ta en lång tid i anspråk. Folk skrattar åt mig när jag ena dagen släpar på en plastsopkorg i den trånga lokalbussen, dalladallan, andra dagen på en påse full med bollar. Det är svårt att förklara i förbifarten att sopkorgen senare kommer att förvandlas till allt från en bilratt till en baby! Och att bollarna kommer att växla mellan att vara brännande heta eller kärleksfulla. Och framför allt att detta har någon mening i sig.
Ja, under min första vecka har jag märkt att det inte finns en enda påle att luta sig tillbaka mot (förutom att säga att jag gör något i stil med vad Miro gjorde) när det gäller definitionen på mitt arbete. Grammar?, tycks de flesta höra nära jag säger ”I’m teaching DRAMA”. En medpassagerare i dalladallan blev nästan sur när jag inte kunde förbättra hans engelskakunskaper under åkturen. Nej, DRAMA är ute på okända vatten, men det kan vara just därför som det behövs här.

Heini Rautoma, Mwanza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar